ARTIKELEN

Artikelen in de serie “Trainingstips” geschreven samen met Claudia Lankhorst van myhappyathlete.com
We zullen regelmatig een nieuw artikel plaatsen met trainingstips om jou te helpen nog beter en effectiever
te trainen om je paard optimaal te laten ontwikkelen.




TRAININGSTIP

De juiste trainingsprikkel
"Fysieke training"


It’s all about …… De juiste trainingsprikkel!

Het paardenlichaam zal alleen verbeteren qua conditie, bespiering etc. wanneer het op de juiste manier word geprikkeld. Het belanrijkste is hierbij het principe supercompensatie. Er moet genoeg tijd zij voor herstel, maar het lichaam moet ook voldoende prikkel krijgen om te verbeteren.


In een eerder artikel schreven wij over het overtrainen van het paard. Dit artikel gaan we het juist hebben over de juiste opbouw van je training conform het principe van supercompensatie.

Supercompa-watte?

Supercompensatie is binnen de trainingsleer een term voor het fenomeen dat het lichaam na een trainingsimpuls altijd de neiging heeft om zich te herstellen tot een punt  boven het oorspronkelijke (uitgangs)niveau. Dit kan alleen worden bewerkstelligd wanneer er voldoende hersteltijd in acht wordt genomen. Wanneer herstel niet tijdig en voldoende wordt toegepast na een zware training, zal je met de training niet het gewenste effect bereiken en kun je dus je paard overtrainen. In plaats dat het paard dan in conditie, kracht en bespiering toeneemt, neemt deze af en raakt het paard (over)vermoeid met alle (blessure) gevolgen van dien.

Maar hoe werk het dan wel?

Gedurende een training treedt er in het weefsel microschade op. Als reactie daarop zal het lichaam deze schade proberen te herstellen en het weefsel verstevigen zodat het bij volledig herstel, het uitgangspunt boven het oorspronkelijke niveau komt. Oftewel: het weefsel wordt sterker en is beter voorbereid op de volgende training. Uitgangspunt hierbij is dat de arbeid-rust verhouding goed op elkaar wordt afgestemd.

Wanneer de arbeid-rust verhouding op de juiste wijze wordt toegepast, zal het lichaam over een langere periode zich steeds beter aanpassen aan de training. Om het lichaam te blijven prikkelen zal de training geleidelijk opgevoerd moeten worden. Wanneer dit het geval is zal je merken dat jouw paard de training beter gaat volhouden, de oefeningen gemakkelijker uitvoert en met meer kracht en expressie zal gaan bewegen.

Hersteltraining

Zoals eerder gezegd is het van belang dat je het paard de tijd geeft te herstellen van een training en je maar niet eindeloos door blijft trainen, waarmee je het paard eigenlijk alleen maar vermoeid. Een goede trainingsopbouw is daarbij essentieel! Na een fikse training of intensieve wedstrijd is het toepassen van een goede hersteltraining een goede mogelijkheid om je paard een kans te geven bij te komen van de inspanning. Zet je paard de dag na een zware training of wedstrijd niet zomaar stil, maar train het paard licht (bijvoorbeeld 20 minuutjes alleen wat loswerken in een ontspannen stap, draf en galop waarbij je de spieren rustig opwarmt en weer soepel maakt). Kort wat ontspannen bewegen aan de longe of een fijne staprit door het bos of over het strand als dit tot je mogelijkheden behoort, zijn ook hele goede hersteltrainingen. Kortom: geef het paard wel beweging maar niet te intensief en voornamelijk gericht op het opwarmen van de spieren en ontspanning! Dit geeft het paard de mogelijkheid van de gedurende de training of wedstrijd opgebouwde afvalstoffen af te komen waardoor ongemakken in de spieren zoals stijfheid en spierpijn wordt voorkomen. Tevens krijgt het paard hiermee de kans ook mentaal te ontspannen. Je zal zien dat je paard hier werkelijk van opknapt!  

In de grafiek hieronder is de supercompensatie evenals het overtrainen mooi duidelijk weergegeven. De stijgende stippellijn is de supercompensatie. Je ziet dat deze lijn na de arbeid daalt. Dit is de fase waarin het energieniveau van het paard is gedaald (vermoeidheid) en het lichaam reageert op de ‘afbraak’ van cellen door training. In de herstelperiode (rust) zie je dat de lijn weer langzaam stijgt. In deze fase zet het lichaam haar herstelprocessen in gang, worden tekorten weer aangevuld en het weefsel versterkt. Het lichaam maakt zich klaar voor de volgende training. Na de herstelfase volgt weer de arbeid om zo het gehele proces te herhalen. Wanneer de arbeid-rust verhouding in balans is, behaal je met de training een optimaal resultaat.

De rode lijn geeft de ‘afbraak’ van het overtrainen weer. Wanneer te vroeg wordt begonnen met de arbeid, krijgt het lichaam niet voldoende de tijd om te herstellen en zal het punt van supercompensatie niet worden bereikt met een tegenovergesteld effect in de training als resultaat.


Heb jij een vraag of een onderwerp waarover je graag onze trainingstips zou willen, laat het ons dan weten! Stuur een e-mail naar info@tamaraabrahams.nl


Tamara, sportmasseur @ Tamara Abrahams Equine Sports Massage/Website/ Facebook
Claudia, sportmasseur @ My happy athlete / Website / Facebook






ALGEMENE VOORWAARDEN

©2016 Copyright Tamara Abrahams. All rights reserved. Design, techniek en fotografie Berber Starkenburg.